reklama

Moja prvá osobná skúsenosť s islamom v Indonézii

Z juhovýchodnej Ázie poznám hlavne Filipíny, kde som strávil pracovne niečo viac ako rok. Tak nejako som očákával, že Indonézia bude podobného charakteru práve ako Filipíny.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Pred cestou do Indonézie som si dal kávu s jedným známym filipíncom. Medzi rečou som mu spomenul, že idem aj do Indonézie a začali sme trochu debatovať. On tam už bol, tak ma zaujímali jeho dojmy a prípadné odporúčania. Zo všetkého najviac zdôrazňoval, že Indonézia je moslimská krajina a že na cudzincov sa pozerajú nejako zvláštne. Vraj to bola jeho osobná skúsenosť z Indonézie. No čo európana napadne ako prvé v spojitosti s islamom? Asi už tušíte, tak to nebudem tu rozoberať. Trochu som naozaj znervóznel. Zvlášť, keď to doplnil o informáciu, že angličtina nie je v Indonézii veľmi rozšírený jazyk. Nadobudol som taký pocit, ktorý možno tiež poznáte. S angličtinou a trochou nemčiny (a samozrejme slovenčinou ako materinským jazykom) sa dokážete viac menej orientovať po celej Európe. Len v Maďarsku mám ja osobne problém. Všetky tie absolútne nezrozumiteľné názvy a nápisy. Predstavoval som si, že to v Indonézii bude podobne. Tak si to zhrnme: najväčšia moslimská komunita na svete v jazykovo úplne cudzom prostredí. Začínal som byť nesvoj. Tento pocit mi ostal až do momentu, kým som si na letisku nesadol k taxikárovi. Jeho angličtina bola skutočne biedna, ale bol to úplne pohodový chlapík. Hoci bol moslim. Hovorím si, že to hádam nebude až také hrozné.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mal som šancu rozprávať s niektorými miestnymi obyvateľmi vyznávajúcimi islamské náboženstvo. Samozrejme som sa pýtal, ako im to funguje, že viac ako 80% moslimov dokáže žiť v pokoji s inými náboženstvami (prevažne katolíci, protestanti, budhisti, hinduisti). Prezentovali mi, že náboženská tolerancia je tu úplne samozrejmá a všetci sa musia rešpektovať. A vraj im to celkom dobre funguje. Samozrejme aj oni tu majú radikálne skupinky moslimov, ale tých vraj už rieši armáda a polícia. Podľa ich vyjadrenia celkom účinne. 

Tak som si jedného dňa povedal, keď som už v tejto moslimskej krajine, že by som sa išiel konečne pozrieť do nejakej mešity. V Jakarte sa ich nachádza naozaj veľké množstvo, pre mňa ako pre turistu však bola najlákavejšia mešita Istiqlal Mosque. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je to najväčšia mešita v juhovýchodnej Ázii a druhá najväčšia na svete (po Mekke). Aby ste mali predstavu o jej kapacite, tak každý piatok sa tam schádza na modlitbách 25 000 ľudí a na sviatky cca. 300 000. To je už celkom zaujímavé číslo. Paradoxom je, že mešitu projektoval kresťanský architekt. A miestny moslimovia sa tým aj normálne chvália. Aj to svedčí o ich tolerantnom prístupe k iným náboženstvám. Tento dojem ešte umocňuje katedrála, ktorá sa nachdáza v tesnej blízkosti mešity Istiqlal Mosque. 

Ak by ste sa náhodou niekedy rozhodli mešitu navštíviť, dovolím si jednu radu z mojej trpkej skúsenosti. Pri príchode k mešite si ma odchytil jeden starý pánko, veľmi milý, takmer bez zubí, no aj napriek tomu hovoriaci slušnou angličtinou. Priklincoval ma, keď som mu povedal odkiaľ som. Hneď vytiahol z rukáva tenistku Martinu Navrátilovú. Žiaľ toto nebolo jeho posledné "priklincovanie" mojej maličkosti. Povodil ma po mešite, narobil som pár fotiek, podal v krátkosti základné informácie. Celé to trvalo asi 30 - 45 min. Tak sa ho slušne na konci pýtam, že čo som za nevyžiadaný tour guide dlžný. A vtedy to prišlo. Keď povedal sumu, chvíľu som lapal po dychu. Že 750 000 IRD (skoro 50 eur). Samozrejme som začal vyjednávať a vysvetlovať mu, či to akože fakt myslí vážne. Že toľko peňazí mu určite nedám. Tak mi začal vysvetlovať štruktúru tejto ceny - dačo na mešitu, dačo na servis team ľudí v mešite a dačo pre neho. No, videl som, že tohto nepresvedčím. Zvlášť za účasti okolostojacich. Priestor na dôraznejšie vyjednávanie tam jednoducho nebol. Nadával som si sám na seba (a verte, že ešte stále nadávam), že som si po mojich skúsenostiach s Áziou cenu nedohodol dopredu. Je fakt, že ma to napadlo, keď sa mi ponúkol, že mi spraví sprievodcu, cenu nepovedal, ale hovorím si, toto nebude viac ako 10 - 20 eur (aj to je dosť). Však pánko je už postarší, milý a ochotný, tak hádam nebude chcieť turistu ošklbať. Hold, chcel a aj ošklbal. Zakaždým, keď si na to spomeniem, som zo seba vytočený. Najdrahšia prehliadka v celom mojom živote. VŽDY ale NAOZAJ VŽDY sa treba o ponúkaných službách v tejto časti sveta dohadnúť o cene vopred. A je úplne jedno o čo sa jedná. Skôr ho pošlete kade ľahšie pred využitím služby, ako v čase jej vyúčtovania. 

Štefan Ambroš

Štefan Ambroš

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Jeden z tých, ktorí veria, že ľudia vôbec nie sú zlí, hoci ma niekedy občas riadne vytočia. Okrem toho verím, že snívať s otvorenými očami je dôležité, pretože sny pochádzajú od Boha a ten nám má ešte stále čo povedať ... Zoznam autorových rubrík:  Potulky po ÁziiAko to vidim JAAfrika - EritreaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu